Search
Close this search box.

Relationele en seksuele vorming (Vlaams Belang)

Samenvatting

Relationele en seksuele vorming komt niet aan bod in het partijprogramma van Vlaams Belang. Wel pleit de partij voor een onderzoeks- en innovatiebeleid dat wordt geleid door “de uitdagingen waarmee de bevolking dagelijks wordt geconfronteerd, zoals immigratie, koopkracht, mobiliteit, en kernenergie, en niet door politieke agenda’s of zogenaamde “woke”-dogma’s” (p. 47). Daarnaast geeft Vlaams Belang aan voor een erkenning van de “genderdysforieproblematiek” te zijn, maar tegen “genderideologie” in kleuter-, lagere en middelbare scholen (p. 77). De partij eist een onafhankelijk onderzoek naar “woke”-ideologie in het Vlaams onderwijs, die volgens haar leidt tot (zelf)censuur van studenten en personeel.

Impact

Gezien de maatschappelijke en politieke opschudding over relationele en seksuele vorming op school, is het een gemiste kans van Vlaams Belang om haar visie hieromtrent niet toe te lichten in haar partijprogramma. Opvallend is dan weer dat zij wel aandacht besteed aan de aanwezigheid van “woke-ideologie” en “genderideologie” op school, twee beladen containerbegrippen die een verzet signaleren tegen progressieve ideeën enerzijds, en tegen LGBTI+ emancipatie en feminisme specifiek anderzijds.